8 gode råd til at slappe af

8 gode råd til at slappe af

Hvis man har en travl hverdag, kan det være svært at give sig selv lov til at slappe af, og når man endelig har tid og lyst, kan det være svært at finde ro i kroppen og hovedet. Men vi er altså nødt til at lære at slappe af, vi kan ikke arbejde på 110% hele tiden, dag ud og dag ind, så knokler vi os selv i stykker.

Vi er alle individuelle, og finder ro på vores helt egen måde, men jeg vil alligevel dele 8 ting som virker på mig.  Det vigtigste er at vi lytter til vores krop, og sørger for at give den de byggesten den har brug for.

1. hvornår slapper jeg af?

Først og fremmest skal du gøre op med dig selv, hvornår du slapper af. Det er igen helt individuelt. Slapper du af på sofaen med fødderne oppe, og en stor pose slik? Slapper du måske af når to-do listen er tom eller streget ud? Det kan også være en tur ud at løbe, som giver dig indre ro, eller havearbejde.

2. færdiggøre hængepartier

Skal du have rettet din forskudsopgørelse, betalt en regning, ringet til dit forsikringsselskab eller noget andet vildt kedeligt, som indebærer 7 år i kø, med en lav-kvalitets-ventetone på telefonen? Det fylder alt sammen i hovedet, så få det nu gjort.
Hvis du først rigtig kan slappe af, når du har danset med støvsugeren, så er det bare igang. Jeg ved fra mig selv at jeg ikke kan slappe af, hvis der står opvask på køkkenbordet, og så er mit ‘afslapningsforsøg’ spildt.

3. lær at sige nej

Dine veninder er herre spændende, det er din familie også – og så holder yndlingsbutikken kundeaften… Selvom det føles så træls at gå glip af noget, er det bare nødvendigt at indse, at somme tider må man sige nej. Det er altså helt okay. Det er faktisk også helt okay at sige nej, selvom du ikke har andre planer.

4. malebøger

Ja, nu kommer vi til det sjove. Malebøger. Det lyder jo tosset, og lidt barnligt. Men det viser sig, at det skulle være godt for hjernen at varme op og koble af med lidt farveleg i malebogen. Man kan altså få mange forskellige, og med mange flotte motiver. Jeg lover dig, at selv som voksen, så kan du sidde og blive forundret over dit nye farvelagte maleri. Wauw… ‘Jeg ér faktisk god til at tegne inden for stregerne.’

Malebøger ‘for voksne’ kan købes steder som Søstrene Grene, Flying Tiger og boghandleren. Det er begyndt at blive en ‘ting/trend’, og det behøver altså ikke være en gave til din niece.

 

5. podcasts/læse bøger

Noget jeg ville ønske jeg var bedre til, var at give mig selv lov til at læse bøger. Læse bøger for underholdningens skyld, og ikke for at lære noget.
For at læse gode bøger er ren afslapning, og der findes jo bøger til enhver smag. Hvis man er mere til podcasts, er det også en god mulighed.

6. Gå offline

Du er sikkert afhængig af din mobil, computer eller tablet på et eller andet punkt, ligesom størstedelen af alle os andre. Bare rolig, jeg siger ikke nu, at du skal tage en dag offline, eller lukke din Facebook ned en uge. Det er jo ikke fedt, sikkert sundt, men ikke fedt.
Nej, bare sørg for at det elektroniske skidt ikke forstyrrer dig når du skal sove, om natten og i de tidspunkter hvor du skal slappe heeelt af (for eksempel med en bog).

7. motion: gåture

Her mener jeg ikke den ugentlige gyser på spinningscyklen, eller rekorden i at løbe de 5 kilometer. Det kan være mere stressende end afslappende.
Nej, jeg mener de gode gåture i naturen. Det er noget af det bedste jeg ved.
Så hvis vejret er til det, så er det ud og mærke den friske luft i kinderne og få rørt kroppen på en behagelig måde.

8. husk at spise

Uanset hvor travl du har, så sørg altid for at spise og drikke. Det er din krops byggesten, og du kan altså ikke klare dig uden. Hvis du ved, at du får svært ved at nå frokosten, så ha’ i det mindste et par sunde og nærende snacks liggende i tasken, som f.eks. grøntsagsstænger, nødder eller protein/müslibarer og en flaske vand.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *