Drop sukkeret på din morgenmad

Drop sukkeret på din morgenmad

Er jeg den eneste som væmmes ved tanken om havregryn og havregrød uden sukker på? Det er simpelthen så kedeligt og trist.
Jeg kan godt være en rigtig sukkergris, og derfor kan min havregryn somme tider være fyldt med så meget sukker, at det nok bare var bedre at lade være.

Men jeg tog en beslutning om at jeg ville skære meget ned på mit sukkerindtag. Det var ret let at finde problemerne i min daglige kost, for jeg havde ikke et indtag af skjult sukker i min mad. Nej, det var Coca Cola, sukker på morgenmaden og så var det slik og chokolade. Sidstnævnte blev brugt i flere sammenhæng, selvfølgelig når jeg var lækker sulten, men også når jeg kedede mig og når jeg følte der var en lille sult på vej.

Men hvorfor?

DROP SUKKERET – 5 GODE GRUNDE

  1. Det giver svingende (blodsukker) energi-niveau og i sidste ende bliver man træt.
  2. Jeg bøvler med at fedt sætter sig på maven, og det er sikkert genetisk. Men jeg vil af med det, og jeg er sikker på at sukkeret ikke gør nogen form for gavn i den process.
  3. Du bliver oppustet af for meget sukker. Her kan jeg mærke en kæmpe forskel, da jeg har droppet den røde Coca-Cola og skiftet den ud med Pepsi Max i begrænsede mængder. (åhhh, den selvdisciplin)
  4. Man bliver afhængig af sukker. Det er frygteligt at komme ud af den afhængighed, og kræver lidt rygrad. Man tænker på slik og kager hele tiden, og det kan faktisk give lidt hovedpine at skære ned på sukkeret. Men alt med måde, og afhængighed er ikke godt.
  5. Øget indtag af sukker i længere tid, kan give diabetes type-2.

 

 

Men hvad så? Skal den så bare stå på kedelige havregryn? Selvfølgelig skal den ikke det. Der findes rigtig mange gode alternativer til sukkeret.

  1. Jeg har forelsket mig i Bodylabs Zero Topping. Jeg spiser aldrig havregryn uden. Lige nu bruger jeg Salted Caramel og Raspberry, som også er vist på det første billede. Jeg savner overhovedet ikke sukkeret, dette smager faktisk meget bedre. Jeg bruger også Zero Topping på pandekager, istedet for nutella, marmelade eller sirup. Find Zero Topping her (reklamelink).
  2. Brug frugt som sødemiddel til havregrynen. Der er selvfølgelig også frugtsukker i frugt, men frugt giver til gengæld kroppen en masse gode vitaminer. Skær frugten i fine mundrette bidder, og gør det let og lækkert.
  3. Vælg gode alternativer. Kig på hvad du propper i munden, og find et alternativ, hvis ikke du kan skære sukkeret helt fra. Her kan du f.eks. bruge mørk chokolade istedet for mælkechokolade. Du kan drysse med rosiner, som også er sindssygt søde. Sukkerindholdet i frugt stiger dog, når frugten bliver tørret, og derfor skal du ikke få som vane at spise rosiner i store mængder.
  4. Brug nødder.
  5. Bær er lækre, men også dyre. Du kan købe bær på frost ret billigt og de fungerer også helt perfekt på morgenmaden. Jeg bruger gerne frosne bær på pandekager, da de når at få en perfekt temperatur på de varme pandekager.

 

Mangler du motivation til din træning, kan du læse med i mit indlæg her, og forhåbentlig blive inspireret.



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *