OCR-løb for begyndere, min oplevelse af Nordic Race – Hasle Bakker

OCR-løb for begyndere, min oplevelse af Nordic Race – Hasle Bakker

Midt i eksamensræset blev jeg kærligt afbrudt af Nordic Race, og det vil jeg gerne fortælle om her.

Til jer der ikke ved hvad Nordic Race er, er det et OCR-løb (Obstacle Course Racing), altså et løb med forhindringer. De findes i flere længder og inderholder forskelligt terræn. Dette løb foregik i Hasle Bakker, og det siger måske lidt om terrænet – godt med bakker! Hvor i andre løb er f.eks. vand og svømning en del af ruten.

Forberedelse og forventninger til Nordic Race

Når man tilmelder sig sit første OCR-løb, er det svært at vide hvad man skal forestille sig.
Personligt har jeg set videoer af løbet fra de andre år, som har givet mig en god fornemmelse.
Jeg vurderede at hvis jeg kunne løbe distancen (5 km), så ville jeg ikke være helt tabt. Jeg har de seneste måneder også trænet minimalt ben, og fokuseret min træning af overkroppen. Jeg har besøgt en forhindringsbane i Vejle, og afprøvet lidt teknikker.
Altså jeg synes egentlig at jeg var godt på vej, selvom jeg ikke kunne tage en eneste pull-up.

Under løbet

Der var lidt ventetid ved nogle af forhindringerne, som jeg personligt synes var okay (haha, så kunne jeg få pusten). For højdemeterne i terrænet udfordrede mig, og jeg lå på min absolut maks-puls i en stort del af løbet. Så jeg var presset, uden tvivl. Men jeg overvejede ikke at stoppe på noget tidspunkt. Min kæreste hjalp mig ved de forhindringer jeg ikke selv kunne klare. Særligt de høje forhindringer.

Efter løbet

Jeg står tilbage med en stor oplevelse og sejr. Men hvis jeg skal deltage igen, så vil jeg gerne være i bedre form. Jeg synes jeg havde brug for meget hjælp undervejs, fordi jeg ikke kan løfte mig selv. Det tog mig halvanden time hvilket, for kvinder, er sådan midt i feltet. Det er en OK tid for mig, på trods af ventetid ved forhindringer og det bakkede terræn. Men næste gang må det godt gå mere smertefrit.

Og så er jeg gul og blå. Haha.

Hvis jeg skulle give gode råd til en førstegangs-løber..

  • Begynd overkropstræningen i god tid! Den bliver udfordret ved størstedelen af forhindringerne. Kan du løfte egen kropsvægt er det et kæmpe plus.
  • Jeg var meget glad for at have handsker på. Jeg købte bare et par montage-handsker til formålet, som jeg kunne smide ud efterfølgende. Jeg fandt dem billigt her (reklamelink).
  • Du kan løbe alene eller med flere. Deltagerne er meget søde til at hjælpe og heppe.
  • Klæd dig ikke lækkert og dyrt på, dit tøj kan blive ødelagt. Jeg havde lange ærmer og tights på, i håb om at det tog de værste skrammer.
  • Drik godt med vand inden.
  • Spring ud i det!

 

Fortæl mig gerne om du har prøvet at løbe et OCR-løb før? 🙂

 

 

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *